Nyheter

Församling får miljösanktionsavgift

Publicerad 27 februari, 2019 11:17

Skillingaryds församling åläggs att betala avgift för att inte ha anmält vad man använt för bekämpningsmedel

Arkivfoto

I mars 2016 anmälde Skillingaryds församling att bekämpningsmedel ska användas under växtsäsongen på kyrkogårdarna i Skillingaryd, Åker, Hagshult och Tofteryd. Miljö- och byggnämnden beslutade då om försiktighetsmått där även dokumentation skulle skickas in efter växtsäsongen. I en skrivelse till miljö- och byggnämnden anger vaktmästarna att de använt bekämpningsmedlet under 2016 och 2017 för att motverka ogräs i häckar samt grusgångar och gravar. Ogräsbekämpningen har gjorts en gång i månaden under april till augusti och totalt 80 liter per gång men meddelar nämnden att det inte finns mer dokumentation på detta.

– Vi beslutade att Skillingaryds församling ska betala en miljösanktionsavgift på 5 000 kronor för att inte redovisat skyddsavstånd och syfte samt 10 000 kronor, miljösanktionsavgift, för att inte lämnat in en ansökan om användning av växtskyddsmedel till nämnden för växtsäsongen 2017. Samma bekämpningsmedel har använts på församlingens kyrkogårdar, men det måste redovisas, säger Peter Sjöberg (M) ordförande i miljö- och byggnämnden.

3 svar på “Församling får miljösanktionsavgift”

    1. Får lantbrukare som kör på länsvägar att spola vägarna efter göselkörning???

Skriv en kommentar

Genom att skicka kommentaren godkänner du vår GDPR-policy för kommentarer.