Barnen har följt solrosens livscykel
Nyheter På Fågelfors förskola avdelning 2 i Skillingaryd har solrosen varit temat under året.
Ett kreativt, kul och pedagogiskt temaarbete pågår bland våra förskolor i kommunen. I förskolans läroplan sätts mål som förskolan strävar efter. Vi har varit på Fågelfors förskola och träffat barnen och vad de har haft för tema under det senaste året. Del 2.
På Fågelfors förskola avdelning två går ett 15-tal barn mellan 2,5 och 4 år. Temat i kommunen har varit Hållbar Framtid och Fågelfors förskola avd 2 valde ekologisk känslighet genom solrosen.
– Vi valde att följa solrosen under ett år från frö till blomma och frö igen. Vi har haft planteringar både ute och inne. Under hösten och vintern var det inte så lätt att odla solrosor, men barnen följde solrosen genom att plantera frö i petflaskor som ett ekosystem. Vi har följt upp hur en solros ser ut som har växt upp i garderoben och en i fönstret, att ljuset behövs och gör skillnad på växter. Vi har målat av den längsta solrosen som blev över två meter. Solrosorna i pallkrage utanför har fått hänga med hela tiden för att se hur den förändras över hösten och vintern, säger Lotta Eriksson som är en av förskollärarna på Fågelfors förskola.
– En vissen solros har lagts på vårt ljusbord, då man kunde se att den var skrynklig, trött och ledsen, är barnens funderingar, säger Kirsi Lindgren.
Barnen har lärt sig att vara varsamma mot allt som växer och lärt sig vikten av att sköta blommorna och vattna. Solrosen har varit med under ett helt år och barnen har fått undersöka blomman, plocka frö och så nya solrosor.
– Barnen har fått se solrosen i förstoringsglas, vilket var spännande, menar Kirsi.
Odlingslådan har fått vara framme på avdelningen där barnen har fått känna jorden och plantera. Det roligaste var potatisen, som sattes på fredagen och hade fått rötter när barnen kom till förskolan på måndagen. Intresset för växter växte och när våren kom var det många knoppar att hålla reda på, både i solrosens odlingslåda men även ute i naturen.
– Barnen har lärt sig färger och former och de har räknat frön, att växtligheten behöver ljus, jord och att vi behöver vattna för att den ska växa. Vårdar man växten väl så blir den vacker med många färger. Barnens julklapp var att ge tillbaks till naturen, när fåglarna åt fågelmaten med solrosfrön som vi hade hängt utanför fönstret. Vi tror att barnen har lärt sig ett förhållningssätt där man ta hand om djur, natur och kompisar och att man ska vara rädda om varandra. Vi har en tillåtande miljö och där materialet är tillgängligt och framdukat, säger Lotta Eriksson.
– Det har verkligen varit roligt att följa barnens resa med solrosen, intygar Monica Gustavsson.
När temat var över firade barnen med en solrostårta. Nytt tema blir det i höst med Hållbar Framtid. Med andra ord har vi anledning att komma tillbaka till Fågelfors förskola framåt hösten…
Fotnot; Under sommarsammanslagning förra sommaren var det barn och pedagoger som hjälpte avd 2 med vattningen av solrosplanteringen.
I förskolan kan barnen börja den dagen de fyller ett år och sedan vara på tills det år de fyller sex år och börjar i förskoleklass. Barnen är på förskolan när föräldrarna arbetar eller studerar, men plats erbjuds även 15 timmar i veckan till barn vars föräldrar är föräldralediga eller arbetssökande. Förskolan har sedan 1998 en läroplan på att arbeta med mål för verksamheten. Just nu ligger ett nytt läroplansförslag på gång från Skolverket för beslut hos regeringen. Alla förskolor i Vaggeryds kommun har just nu tema ”Hållbar framtid” i fokus och utifrån detta väljer sedan varje förskola och avdelning vad de just vill fördjupa sig i extra mycket under året. I Vaggeryds kommuns utvecklingsplan för förskolan står det att ”Förskolan son första steg i svensk utbildningssystem lägger grunden till människans livslånga lärande. Förskolan ska bidra till ett lustfyllt lärande”. Förskolan vill gärna bjuda på små vardagliga glimtar kring allt det fantastiska som varje dag pågår inne på förskolorna, ute på gården eller i närmiljön. Ett intensivt utforskande, undersökande, lärande och lekande.