Nyheter

Boss Hoss på Hooks herrgård

Nyheter Omkring 100 MC-entusiaster samlas på Hooks herrgård under några dagar.

Boss Hoss med släp  [1/10]

  [2/10]

  [3/10]

  [4/10]

  [5/10]

  [6/10]

  [7/10]

  [8/10]

Eva Johnson och Gunnar Carlsson  [9/10]

Boss Hoss var det  [10/10]

Omkring 100 MC-entusiaster samlas på Hooks herrgård under några dagar.

När jag svängde av mot Hooks herrgård såg jag motorcyklar modell större i mängder.

Det är skandinaviska Boss Hoss-klubben som valt att förlägga årets träff i Hok med utflykter runt om i länet under denna weekend.

Vad är en Boss Hoss frågade jag i min okunskap?

Jag träffade Eva Johnson från Örnsköldsvik och Gunnar Carlsson från Stensjön som vidgade mina vyer.

– Boss Hoss är en motorcykel från USA och har sitt ursprung där omkring 1990 när en amerikan tyckte att det borde gå att vässa en Harley Davidson Fatboy, berättar Gunnar Carlsson. Han fortsätter med att tala om att den otålige amerikanen hade en motor, en V 8 från en Chevrolet Corvette som han vill ha på sin hoj. Efter mycket fixande och trixande var den första motorcykeln klar i det som sedermera skulle bli Boss Hoss. En Boss Hoss idag har omkring 450 hästkrafter, men det finns de som sett till att få ut mera. En riktig entusiast har lyckats med att få ut tusen ”hästar”.

– Jag och min sambo har besökt fabriken, säger Eva Johnson. Den ligger i Tennessee i USA, och har inte särskilt många anställda säger hon. Delarna kommer på en lång linje och monteras i princip allting för hand. De tillverkar omkring 200 motorcyklar och omkring 500 Trikes om året. Trenden att köra Trike växer i USA men har ännu inte fått fäste i Sverige eller övriga Europa.

Att köpa sig en Boss Hoss är inget billigt nöje. Med tanke på den låga kursen för den svenska kronan och president Trumps beslut om skyddstullar hamnar en Boss Hoss närmare en miljon kronor.

– Visst kostar det, säger de bägge men vi väljer det här framför sommarstuga, husbil eller segelbåt.

Gunnar åker omkring 500 mil en säsong och njuter av varje meter. För Eva blir det dubbla sträckan eftersom de flesta aktiviteter ligger i södra Sverige och de har i princip 50 mil enkel resa innan de börjar fundera över den aktivitet de ska åka till.

För bägge var det besök på MC-träffar som kärleken till Boss Hoss uppstod. För Gunnar var det en träff i Västervik som förblindade honom och efter ett års funderande blev han en i Boss Hoss-familjen. Eva säger att det var hennes sambo som blev smittad först och när det kom in en Boss Hoss i familjen ville inte hon vara sämre utan såg till att få en egen Boss Hoss att åka på.

I Sverige är det ett 20-tal entusiaster om bildade en klubb förra året och står nu som värdar för det skandinaviska mötet. Ett hundratal ekipage träffas för att njuta av Småland och Hooks Herrgård. Det är besökare från Danmark, Norge, Finland, Island, Tyskland, Nederländerna med flera länder. Innan de åker hemåt igen så blir det besök på Husqvarna verkstadsmuseum, älgsafari och High Chaparall.

När vi skiljdes år fick jag uppleva ett skådespel när samtliga drog iväg in mot Jönköping i en lång lång kortege in mot Huskvarna.

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *