Nyheter

Expert i planprocess träffade politiker

Nyheter Under tisdagen var oppositionen inbjuden till frukostfika för att lyssna till Johan Thein från Halmstad. – Jag är här för att diskutera olika perspektiv. Viktigt att kommunens politiker har en bra samverkan med näringsliv, tjänstepersoner och invånare, berättar Thein….

Johan Thein är planprocessexpert

Johan Thein jobbar med planeringsprocesser åt kommuner och Länsstyrelser. När vi kommer till fiket i Skillingaryd har oppositionens politiker redan diskuterat en del gällande översiktsplansprocesser kopplat till bygglov och hierakin i planeringen.  

– Det är viktigt att översiktsplanen håller sig till redan fattade beslut, annars ställer det till det en del i andra planer, som exempelvis detaljplaner. Jag har pratat om olika perspektiv och förhållandet och dynamiken mellan politiker, näringsliv, invånare och tjänstepersoner för att få till ett bra samarbete och planering för kommunens bästa. Vi har diskuterat vad en översiktsplans detaljeringsnivå har för efterföljande planering, förhållande till exempelvis planbesked och andra fattade beslut och redan påbörjade detaljplaner, berättar Johan Thein. 

Thomas Axelsson (KD);
– Per-Erik Johansson har bjudit in oss alla men EMP och C saknas runt fikabordet. Vi vill ha kunskap om processen. På måndag är översiktsplanen på bordet hos våra fullmäktigeledamöter. 

Johan Thein:
– Översiktsplanen är en komplicerad process. Den är massiv i sin omfattning och mycket att förhålla sig till. När ni får handlingarna är det mycket att ta till sig och det är många detaljer som ska ses över. Det måste finnas en tydlighet från tjänstepersoner om skillnad på olika skeden i processen. 

Thomas Axelsson (KD);
– Vi hade en förhandling med majoriteten angående Högabråten där nu majoriteten backade. Det ska stämma överens med det pågående planarbetet som finns beslutat. Vi har diskuterat den här punkten länge och det är viktigt att översiktsplanen stämmer överens med pågående arbeten. 

Johan Thein förklarar mer om översiktsplanens viktiga innehåll och hur man arbetar fram en sådan:
– De fakto i detta fallet har man på aktuellt område tidigare gjort en utredning förra året och den var gedigen. När man sedan jobbar för att få fram en ny översiktsplan ska man hålla sig först till en inledande process, särskilt om det inte tillkommer ny information för då måste man ompröva. Om man gör en översiktsplan som inte överensstämmer med beslut som är tagna på det påbörjade arbetet i detaljplan blir det så att man måste argumentera varför den avviker från översiktsplanen. Då heter det utökat planförfarande. Det innebär fler steg, mer kostnader och tar längre tid. 

Johan Thein fortsätter informera att:
– Översiktsplan är inte juridiskt bindande men som ska peka i vilken inriktning kommunen tar samt eventuella konsekvenser. Den är framtagen under en bred och lång process och är viktig att förhålla sig till. Relationen mellan dokumenten måste stämma, särskilt när kommunen utrett och beslutat om ett ärende. Länsstyrelsen gör så att man tittar på översiktsplanen som kommunen angett. När man som kommun gör annat än vad som står i översiktsplanen så blir det en utredning. Det måste finnas en korrelation mellan dessa planer. 

Vad händer om kommunen antar en översiktsplan i strid mot detaljplan?

– Det blir uppenbart konstigt eftersom kommunen har monopol för både översiktsplan och detaljplan. Det höjs lite funderingar hur man koordinerar olika processer. Det är viktigt att det talar ett tydligt språk. Det är anmärkningsvärt att det finns en skillnad. Nu plötsligt verkar ett av områden har ändrats. Det här är en ickefråga, man ska inte avvika från tidigare beslut. Det här är något som har blivit fel i processen. Detaljplaneprocessen för de områden som inte stämmer överens med tidigare beslut blir då mer komplicerade, osäkra och utdragna. Man föregår den prövningen som står i detaljplanen. Enligt plan- och bygglagens intentioner måste det kunna gå att pröva ett sådant stort område som ska vara angivet och detaljerat. Utbytet mellan tjänstepersoner och politiker är oerhört viktigt och det ska vara enkelt att förstå skillnader och förändringar som gjorts under processens gång, berättar Johan Thein.

Emil Petersson (SD);
– Merparten av oss är fritidspolitiker så det är viktigt att man är tydlig mot oss så att vi tar rätt beslut. Vi ska inte behöva misstro någon. Jag har försökt att sätta in mig i översiktsplansprocessen och det var bra att sitta ner och lyssna i dag. 

Magnus Thelin (L);
– Jag uppskattar att Johan kunde vara närvarande med sin expertis. Det finns en viss otydlighet för att man ska förstår vad saker handlar om. En klargörande träff i dag som var mycket bra. Bra chans att få korrekt information. 

Thomas Axelsson (KD);
– Vi har fått bra svar på våra frågor. Det finns en agenda av politisk karaktär som inte är okej. Hela den här processen och diskussionen har inte varit tillräcklig transparent. 

Staffan Larsson (L);
– Nu har jag en viss insyn i hur allt fungerar.

Johan Thein:
– Viktigt att ni ska kunna ha en dialog om detta. Det är komplexa processer och det finns inga exakta svar. Plan- och bygglagen bygger på transparens. Att kunna prata om det är viktigt. Ni måste ha samma öppna dialog med tjänstemän och att de presenterar tydligt material. 

Initiativtagaren till mötet, Per-Erik Johansson avrundar:
– De som ställer upp som politiker måste få chans till korrekt information. Samtliga oppositionspartier har fått inbjudan till träffen. Det här handlar om en renlighetsfråga. Jag är, liksom politikerna, nöjd med mötet.

 

Bristerna som Johan Thein noterat består kortfattat i hur kommunen hanterat sin roll som planerande myndighet och tillämpningen av plan- och bygglagen, både utifrån överensstämmelser med tidigare beslut, att planen föregår den prövning som enligt praxis görs i efterföljande detaljplaneskede och att det saknas planeringsunderlag samt missvisande information i planen. Avvikelserna från fattade beslut är bland annat Högabråten där omfattningen av området avviker kraftigt mot det område som det beviljade planbeskedet avser. Området i utställningshandlingarna är endast 6 hektar medan det området som ansökan avsåg är cirka 20 hektar. 

Kommunens arbete med översiktsplanen syftar, enligt plan- och bygglagen, till att redovisa grunddragen i fråga om den avsedda användningen av mark- och vattenområden för hela kommunen. Enligt plan- och bygglagens struktur är det en grundläggande princip att översiktsplanen inte ska föregå den detaljerade prövning av markanvändningen som görs inom ramen för en detaljplaneprocess. En konsekvent hantering utifrån plan- och bygglagen är således förslaget till översiktsplanen anpassas till givet planbesked, beaktat den beredning som föregick det beslutet och att det i den process som följer av det beslutet utreds och prövas förutsättningarna för såväl en ändrad markanvändning som den exakta avgränsningen av området. 

Ovanstående ärende är alltså ett exempel på att kommunen både frångått ett fattat beslut och att den föregår den mer ingående prövningen som sker i en detaljplaneprocess när den minskar/avgränsar ett område redan i översiktsplanarbetet. Värt att notera är dessutom att kommunen inte kommunicerat till sökande att översiktsplaneförslaget skulle avvika från det nyligen beviljade planbeskedet på annat sätt än genom de formella remisserna av planförslaget. 

Fotnot: Högabråtens område är en ett av två tydliga exempel på att det saknas underlag och att det finns missvisande information i översiktsplaneförslaget. Det andra exemplet presenteras i vår tidning i morgon.  

Taggar

Dela


Läs mer

Område utökas i ÖP enligt tidigare politiskt beslut
Översiktsplanen återremitterades av fullmäktige
Stenvadet blev plötsligt förorenat i ÖP

3 reaktioner på Expert i planprocess träffade politiker

Det ska inte ens behövas vara fel i från början, avsiktligt fel.
Varför ska vi avlöna en Översiktsplanerare som avsiktligt frångår grundläggande principer i översiktsplanering, behöva lägga ut 100.000-tals kronor på utomstående utredningar för att det sitter en kommunledning och avsiktligt gör fel intill sista möjlighet att ändra?

Varför behöver vi skattebetalare stå ut med ett ärende som helt följer ärendet Oljeshejkerna?

Fotnot: Högabråtens område är en ett av två tydliga exempel på att det saknas underlag och att det finns missvisande information i översiktsplaneförslaget. Det andra exemplet presenteras i vår tidning i morgon.

Lämna ett svar