Ingen pendelparkering eller hållplats i Klevshult
Nyheter Motionen från Jörgen Johansson och Olof Sjöholm (C) gällande satsningar på infrastrukturen i Klevshult fick nobben.
I motionen fanns bland annat tanken på att bygga hållplatser, gång- och cykelväg samt pendlarparkering samt att förhandla fram, med regionen, om ett busstopp av linje 500. En av de starka anledningarna var att utvecklingen sker utmed stråket för E4:an, nya planbesked söder om Klevshult och nya arbetstillfällen. För att kunna pendla till och från Klevshult behövs något göras och Centerpartiet lämnade därför in en motion till kommunfullmäktige.
Remiss skickades till tekniska nämnden där man föreslog avslag. För att tekniska nämnden skulle bifalla motionen behöver det säkerställas att linje 500 stannar enligt förslaget över en tid i ett första steg, då själva busslinjen är en interimlösning som upphör när järnvägen är elektrifierad som då går med halvtimmestrafik. En ny bro över E4:an skulle kosta uppskattningsvis 57 miljoner kronor med marklösen, pendlarparkering, gång- och cykelväg, samt att det behövs avtal med Trafikverket och linje 500, bussen, är Jönköpings Länstrafiks ansvarsområde.
Nu har kommunstyrelsen svarat på motionen, där avslag blev beslutet. Gert Jonsson (M):
– Här sker en förändring så småningom när järnvägen elektrifieras och regionen har tänkt sig någon form av linjetrafik på gamla riksettan, då fängelset kommer att byggas i Hörle. Det är ingen enkel uppgift att få med sig Trafikverket i detta. Det är flera punkter som vi inte styr över.
Tack Jörgen Johansson och Olof Sjöholm för att ni bryr er om Klevshult. Det är inte många politiker som gör det.
Frågan är också vad förhandlar politiker som sitter i regionstyrelsen för oss. Många bussar på kvällen åker tomma, medan vi Klevshultsbor
måste hämta våra barn i Skillingaryd.
Mycket märkligt agerande av tekniska nämnden.
Linje 500 har nu varit i drift i nästan fyra och ett halvt år och kommer att fortsätta att vara det minst lika länge till. Troligen i upp mot tio år
Att kalla det en interim är inte seriöst.
Har tekniska över huvud taget kollat hur planeringen för elektrifieringen av järnvägen fortgår?
Det saknas finansiering, fastighetsägare protesterar och det finns inga tåg.
Jag bor inte i Klevshult men har full förståelse för boendes frustration.
Tänk om, tänk rätt.
Det handlar alltså om samarbetssvårigheter mellan ett flertal inblandade? Kommunen, Länstrafiken, Trafikverket….