Nyheter

Ödetomt: Gör den till parkering!

Nyheter I centrala Skillingaryd finns en utmärkt parkeringsyta på ödetomt. Men varför används den inte till kommunens anställda, undrar kommuninvånaren som varit i kontakt med redaktionen...

Parkeringsskylt finns på ödetomten. Tio platser gavs det tillfälligt lov till för fyra år sedan.

Skulle det byggas bostäder på centrala fastigheten i Skillingaryd, eller vad händer? 

– Här borde kommunen engagera sig. Ett lätt, och billigt, sätt att få fler parkeringsplatser i centrala Skillingaryd. Som det ser ut nu finns inga lediga p-platser i närheten av Skillingehus och vi som behöver ta bilen till apoteket får inte plats. På ödetomten är nedre delen av ytan är gräs, placera cementsuggor som markeringar, dra undan jorden och lägg på en fyra till fem lass grus så är det gjort en parkering för kommunens anställda, säger kommuninvånaren till tidningen. 

Tekniska nämndens ordförande Kenth Williamsson (S) svarar så här på parkeringsfrågan; 

Vi har inte diskuterat frågan i nämnden direkt men min bedömning är att behovet av parkeringsplatser i centrala Skillingaryd inte har minskat.

Arkivbild: Per Bunnstad

Historik kring fastigheten som är sammanställt av Östbo Historiska Sällskap inför Gamla Skillingaryd om Källeliden. 

”Bertil Magnussons hus med envåningsbyggnaden som ligger i nordsydlig riktning är den äldsta. Den flyttades hit från södra slåttakanten av Petter skomakare 1890, därför att övningsområdet då utvidgades. Gudrun Johanssons morfar, stationskarl Frans Oscar Hansson Skoglund med familj lär ha bott där en tid. Händel Håkansson hade kafé där och fastigheten köptes sedan av Anders Kristoffersson. Han byggde till tvåvåningshuset i öst-västlig riktning. Då fick fastigheten namnet ”Hotta-ve” (det vill säga bygga till). Anders Kristoffersson flyttade till Jämtland och biträdet i affären, Oscar Bengtsson, övertog. Sterbhuset drev antagligen affären till 1923. Albin Bengtsson kom till Skillingaryd hösten 1921. Våren och sommaren 1922 flyttade även Nils-Gustav och hans mor hit. Tillsammans med Boberg övertog han affären, som drevs under namnet Boberg & Bengtsson. 1926 flyttade dessa sin affär till torget och Ture Karlsson hade affär här till omkring 1928-1929. Boberg & Bengtsson flyttade tillbaka och stannade till 1933. Då flyttade de över sin affär till andra sidan Källeliden och urmakare Skill flyttade in i huset. När denne efter några år flyttade till Värnamo kom Ljungqvists tapetserarverkstad hit. Senare hade Hjultaströms kraftverk kontor här med Markus Klövstad som chef. Efter detta köpte Bertil Magnusson fastigheten och startade cykel- och sportaffär, cykel- samt radioaffär. Under 14 års tid var fastigheten föremål för processer med kommunen. Bertil flyttade huset ett stycke åt väster 1975. 

2008 sålde Bertil Magnusson fastigheten till Christer Händelsson efter mångåriga strider med kommunen där Bertil inte ville sälja huset till kommunen.  

2016 gav dåvarande kommunalrådet Allan Ragnarsson (M) klartecken att riva grannhuset på samma fastighet. Den var då inköpt av kommunen som exploateringsfastighet. Men då, 2016, var det oklart vad som skulle hända med fastigheten… 

2019 lämnades ett tidsbegränsat parkeringslov för tio platser. Då sa miljö- och byggnämndens ordförande att det kan bli tal om 70-talet parkeringsplatser när detaljplanen görs om år 2023.

Arkivbild: Sara Mejving. När bilden togs 2019 var fortfarande det rivningsfärdiga huset kvar på platsen.

Taggar

Dela


Läs mer

Klartecken till rivning av Tomaten 5
Nya parkeringsplatser planeras
Tidsbegränsat parkeringslov

3 reaktioner på Ödetomt: Gör den till parkering!

Vad jag sett under många år så har dessa allmänna parkeringsplatser för det mesta stått tomma. Oftast har här varit 3-4 bilar parkerade samt ibland en husbil så vem som helst kan redan idag parkera där så de behövs inga gruslass på ett bra tag.

Jag vet inte var nya översiktsplanen säger om denna yta men visst borde det vara ett lägenhetshus här.

Fördelen om man väljer att göra parkeringsplats utav hela ytan för kommunanställda som insändaren önskar blir då att gångdelen utav järnvägsundergången som kostat 22 miljoner kronoor då kanske blir tillgänglig även under vintertid.

Ja det finns en del gamla försyndelser från kommunens sida att eventuellt ta tag i eller fortsätta sin låt gå politik vad gäller Skillingaryds centrum. Till exempel den stora svackan i Källelidens södra sida som funnits där i sju år. Svårt för äldre med rullator att gå där idag.

Jag tror det är dags att politiker från alla partier tar tag i många frågor och slutar låta viss personal på tekniska kontoret tro att de bestämmer allt.

Jag vill dock rikta ett stort tack för att man nu efter fem år tagit bort påbörjade slukhålet vid utfarten och trottoaren strax söder om fastigheten som tidigare var Swedbank.

Nödvändigt är också att lägga på ny asfalt på hela Storgatan genom nästan hela Skillingaryd och särskilt på dess båda sidor gång- och cykelbanor.

Det är nu dags att sluta med lappa och lagandet i Skillingaryd tätort

Rejält med parkeringsplatser ger Skillingaryd en konkurrensfördel jämfört med exempelvis Jönköping, som verkar göra sin stad alltmer omöjlig för dem som inte bor där. Affärslivet i Skillingaryd behöver den hjälp det kan få.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *