Nyheter

Ultrasnabb laddad invigning vid Götaström – först i landet

Nyheter Nima Energy och kommunalrådet Gert Jonsson gjorde i dag en laddad invigning för tunga fordon vid Götaströms värdshus. – Stor ära för oss i kommunen att vara först i landet med den snabbaste laddningen, menar Jonsson (M) i sitt invigningstal… 

I dag invigdes den första snabba laddningen utmed E4:an....  [1/16]

  [2/16]

  [3/16]

  [4/16]

Mattias Hennius och Marcus Landelin  [5/16]

Gert Jonsson överlämnar en invigningspresent  [6/16]

Laddad vd, Marcus Landelin, beskådar  [7/16]

Då var det dags...   [8/16]

Laddpunkten är invigd av kommunalrådet Jonsson  [9/16]

Nu ska det tankas  [10/16]

  [11/16]

  [12/16]

  [13/16]

Gert Jonsson och Filip Wernefur från lastbilstillverkaren  [14/16]

Batteri av större modell  [15/16]

  [16/16]

Projektet startade förra året och i april 2022 berättade företaget om sitt miljonprojekt intill värdshuset och under förmiddagen invigdes åtta nya och ultrasnabba laddpunkter i Skillingaryd.

Effekten är upp till 400 kilowatt och blir därmed de första laddarna med denna effekt och de snabbaste, längs med hela E4:an. Tunga fordon, men även personbilar, kan ladda upp till 30 mil på 15 minuter. 

Vid de nya laddpunkterna vid norra infarten till Skillingaryd, intill Götaströms Värdshus, var kommunledning, näringslivschef, politiker, lastbilstillverkare och Nima Energy representerade. Marcus Landelin, vd för Nima Energy, hälsade alla välkomna, bjöd på fika och berättade:

– Här startade allt för Nima och Skillingaryd var en av de första platserna vi besökte. I dag invigs vår kraftfulla laddning och storsatsning. För oss, Nima som står för Niklas och Marcus, är det viktigt att det går hyfsat snabbt att ladda och det ska vara enkelt. Just nu bygger vi 150 laddpunkter utmed E4:an och här blir den första som tas i drift. Med stöd från Energimyndigheten och investerare är jag extra glad över att få vara här i Vaggeryds kommun i dag. 

Gert Jonsson (M) kommunalråd överlämnar en present till Nima och fortsätter: 

– Det är en stor ära att få vara med på invigningen i dag. Vagnshjulet här intill symboliserar tillväxt och framtid. Historiskt har det varit riksettan och järnvägen som varit viktiga. Sedan kom E4:an och vi är unika i vår kommun med sex stycken avfarter. Här står inte tiden stilla. Förbränningsmotorer är 100 år gammal modell och nu antar vi mål som är uppsatta både kommunalt och nationellt. Framtiden invigs i dag. Framtiden är här. Vi är stolta över att få hit Nima till oss och framtidens laddplatser är också framtidens mötesplatser. Stort tack till er. 

Bandet som var runt laddpunkten intill klipptes av, glada tillrop lämnades och Gert Jonsson tog tag i laddaren och fyllde på med ny, färsk, ultrasnabb laddning till lastbilen… 

– Det är en stor dag för elbilssverige och vi firar med ett av marknadens lägsta pris, så passa på att ladda här innan ni åker hem, avrundar Mattias Hennius från Nima Energy.  

Nima Energy bygger just nu 150 laddpunkter från Skåne till Stockholm. Satsningen är en del av Nima Energy:s plan att fram till 2026 ska det finnas 1 250 laddstationer.

Marcus Landelin på Nima Energy

Nedan är pressmeddelande från Nima Energy: 

Att köra elbil ska vara enkelt och prisvärt, men för den som vill ladda snabbt på en publik station är det inte alltid fallet. Tvärtom kan det vara långt mellan de riktigt snabba laddarna medan priset för publik snabbladdning till och med kan vara högre än för att tanka en fossildriven bil. 

– Vi vill vara en motpol till dagens höga priser för snabbladdning genom att erbjuda ultrasnabb och bekväm laddning till ett pris som vi menar gör det enklare och billigare att köra elbil – 4:50 kronor per kWh. Publik snabbladdning till ett bra pris är inte minst viktigt för elbilsägare utan tillgång till nattladdning och kommersiella transporter som till exempel taxi, säger Marcus Landelin, vd på Nima Energy. 

Matematiken i följande exempel är enkel: En bilist är hänvisad till att snabbladda publikt och kör 1500 mil per år. Med priset 8 kronor per kWh och en bil som förbrukar 2 kWh per mil blir den årliga kostnaden för laddning 24 000 kronor. Om samma bilist väljer att i stället ladda för 4:50 kronor per kWh på en av Nimas ultrasnabba stationer blir priset för samma antal mil och samma bil 13 500 kronor per år, vilket innebär en besparing på 10 500 kronor. Detta trots att Nima alltid erbjuder ultrasnabba laddare med en möjlighet att ladda upp till 30 mil på 15 minuter. 

– Om vi som land ska lyckas ställa om Sveriges fordonsflotta från fossila drivmedel till förnybar el, måste vi kunna erbjuda en modern och väl utbyggd laddinfrastruktur som erbjuder snabb, enkel och prisvärd laddning på strategiskt belägna platser, säger Marcus Landelin. 

Alla Nimas laddpunkter har en kapacitet på upp till 300 eller 400 kW som gör det möjligt att ladda upp till 30 mil på 15 minuter, under förutsättning att bilen klarar det. 

De första laddstationerna öppnar i Skillingaryd den 11 december, Munkedal den 12 december och i Vä utanför Kristianstad den 14 december. 

Taggar

Dela


Läs mer

Miljonprojekt: Nästa år kan man ladda bilen vid värdshuset
Stöd från myndighet resulterar i snabba laddstolpar

7 reaktioner på Ultrasnabb laddad invigning vid Götaström – först i landet

Som vanligt är det vi konsumenter och skattebetalare som kommer att bli fattigare.

Volvo Finance har fått nästan 23 miljoner som stöd för de första 20 lastbilarna. Energimyndigheten har dessutom lovat ytterligare 32 miljoner för de nästa 50 lastbilarna.
Volvo FL Electric bör väl ha en batteri på minst 500 kilowatt. Detta batteri väger cirka 5000 kilo och denna vikt minska transportvikten som gör att det blir mycket dyrare transporter.
Lägg till ett batteribyte efter 25 000 mil till en kostnad på mellan 1 000 000–1 500 000 kronor.
Det räcker väl så länge för att få en att fundera.

Om tanken är att rädda världen från att brinna upp så kan man också fundera över detta:
Det är väl etablerat att om Sveriges nettoutsläpp av koldioxid blir noll till år 2100 så skulle enligt tesen alarmisterna är överens om skulle temperaturökningen minska med 0,0027 grader.
Lastbilarnas utsläpp svarar för 5 procent av Sveriges totala utsläpp.
5 procent av 0,0027 är cirka 0,00014 till år 2100…

Ingen konsekvensanalys och förnuftet saknas helt.

Det är tydligen svårt att förstå att Sverige både kan ha brist på el och överskott av el under ett och samma år.

Från texten
”Om vi som land ska lyckas ställa om Sveriges fordonsflotta från fossila drivmedel till förnybar el”

Detta har väl inget med laddstolpar att göra?

Vi har ju inte el så det räcker?
Vi både importerar och tillverkar egen el av råolja i Sverige.

Ska Sverige bli fossilfritt måste vi börja tanka ecopar eller hvo i våra redan befintliga bilar.
El är definitivt inte framtiden.

Just nu är det inte kallt heller.
Den strömmen du pratar om finns inte heller tillgänglig i hela Sverige.

Är det miljö vi pratar om ska vi såklart tanka våra redan befintliga bilar med fossilfritt bränsle till exempel biogas.

Man ska inte skrota ut fungerande saker och producera nya.

Det är många som måste börja tänka själva inte bara lyssna på vad andra säger

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *