Vändningen om uteblivna stoppet i Vaggeryd: ”Felaktigt”
Nyheter I Trafikverkets plan för den nya tågsträckningen mellan Jönköping och Värnamo finns inte Vaggeryd med som ett av stoppen. Kommunstyrelsens ordförande Gert Jonsson menar dock att det är felaktigt. – Vi har avtalat och satt undan pengar för en nysträckning, säger han.
I samrådshandlingar från Trafikverket finns det inget inplanerat stopp i Vaggeryd för tågen mellan Jönköping och Värnamo. Men detta menar Gert Jonsson (M) är felaktigt.
– I den utredning och underlag som finns i botten för att nå Jönköping – Värnamo på 50 minuter så är stationsläget Vaggeryds station inräknat. Vi ska påtala den felaktiga information som eventuellt finns med trafikverket som producerar nya tåglinjen.
Gert Jonsson fortsätter:
– Vi har avtalat och satt av pengar för nysträckning och stationsläget Vaggeryd med Jönköpings kommun, Värnamo Kommun, och region Jönköpings län. Det är JLT som är operatör för persontrafiken och Vaggeryds station är bytespunkt för linjen mellan Nässjö och Halmstad. Vi för redan resonemang med att bygga förlängda perronger i Vaggeryd och Skillingaryd för de nya elektrifierade tågen.
Torbjörn Åkerblad från Vaggeryds kommun:
– Hur många stopp och var stoppen blir är inte en fråga som Trafikverket bestämmer, utan detta är en fråga för trafikbolaget som trafikerar sträckan, i det här fallet Region Jönköpings län/Länstrafiken. Däremot är det så att Trafikverket i sitt projekt har räknat på två stopp för att man ska klara en restid under 50 minuter på sträckan Värnamo-Jönköping.
Vi har sökt projektledaren från Trafikverket, Carina Junefelt, men hon har inte återkommit.
Räcker väl att det stannar i Skillingaryd.
Centralorten i kommunen har fler invånare och är dessutom järnvägsknut där man skall kunna byta tåg. Skillingaryd behöver knappast något stopp i den jämförelsen 😉
Politiker ljuger alltid.
Om nu Gert hävdar att så inte är fallet så kan han givetvis presentera de handlingar han refererar till.
Nu visade det sig att det inte blir något stopp i Vaggeryd. Men då kanske de avsatta pengarna kan användas till annat samhällsnyttigt.
Låter som att någon har godkänt dokument utan att läsa den först.
Låter skumt, hur kan trafikverket säga nej men Gert säger det är fel. Någon ljuger det är bara vem?
Har inte politiker och tjänstemän på såväl trafikverket och kommun samordnat detta med varandra?
Det ser onekligen inte bra ut när man från trafikverkets håll kommunicerar en sak och kommunen en annan.
Vad stämmer och vad stämmer inte är frågan jag ställer mig.
Avtalade beslut som Gert Jonsson refererar till bör väl vara så viktiga gällande frågan om stationer för resandeutbyte att rätt information hamnar i samrådsunderlag?
Vidare beskriver Torbjörn Åkerblad att trafikverket räknat med två stop för att nå tidsgränsen om 50 minuter och att trafikverket inte bestämmer om antal stop sedan.
50 minuters restid mellan Värnamo och Jönköping är projektets mest framhävda syfte.
Då undrar jag hur kommunen då tänker att tiden för pendling mellan dessa orter ska hållas till 50 minuter, om operatören efter byggd järnväg frångår trafikverkets kalkyl och stannar på fler ställen än två?
Då faller ju hela idén med projektet eftersom pendlingen tar längre tid.
Pengar investeras utan att ge effekt enligt uppsatt mål!
Så återigen, hur står det egentligen till med dessa beräkningar och beslut. Jag kan inte få ihop siffrorna och de olika bud som kommer.
Satsa pengar på att upprusta befintlig järnväg som kan hålla större nytta för fler personer genom att stanna vid fler stationer utan att tidsförlusten blir särskilt stor!