Yggen: Flerbostadshus i våtmark
Nyheter Kommunala nämnderna har fått tycka till när det gäller planprogrammet för Yggen. Miljö- och byggnämnden har ett flertal synpunkter som inte tjänsteskrivelsen tagit höjd för i sin skrivelse till politikerna. Skyddsavstånd och risk för förs störningar från närområdet, flerbostadshus finns inritat i våtmark, skogen och lantbrukets betydelse ”En olämplig lokalisering kan leda till att tillsynsmyndigheten i efterhand måste ställa krav på att åtgärder vidtas eller förbjuda verksamheter. Detta vore olyckligt då verksamheterna, avfallshanteringen och lantbruket var första på plats” finns angivet i nämndens sammanfattning av samrådet för Yggen.
Tekniska nämnden, kultur- och fritidsnämnden och miljö- och byggnämnden har lämnat synpunkter på samrådet gällande Yggen. På onsdag ska kommunstyrelsen besluta om planprogrammet.
Tekniska nämndens synpunkter i samrådshandling:
Ser framtida problem med att lägga bostadsbebyggelse nära jordbruksmark och ringar in den samt att man måste ta hänsyn till jordbruksverksamheten.
Ytterligare miljöundersökningar inom området ska göras för att säkerställa boendemiljön, inklusive vattendragen.
Redovisat typsektion för Hokvägen för ombyggnad till en stadsgata med allé behöver ändras utifrån trädens placering mot körbanekant utmed befintlig gång- och cykelväg. Dagvattenhanteringen inom kvartersmark och allmänna ytor i öppna system är positivt då sand är underlaget, vilket anses som att dagvatten tas omhand.
Stängsling av av järnväg bör utredas, då det finns uppenbar risk att skolbarnen genar över järnvägsspår som skolväg och då kan oönskat spårspring uppstå. Postnord kommer inte att dela ut post till respektive fastighetsägare, utan begär en gemensam samlingspunkt inom området.
Kultur- och fritidsnämnden har inga synpunkter att lämna i samrådshandling:
Miljö- och byggnämndens synpunkter i samrådshandling:
* Risk för störningar från befintliga verksamheter i närområdet behöver utredas ingående, skyddsavstånd i ”Boverkets Bättre plats för arbete” bör användas som utgångspunkt för bedömning, eventuella avstod motiveras. Skyddsavstånden till befintliga verksamheter bör utgå ifrån respektive verksamhets fastighetsgräns.
* Transportväg till och från Gärahovs gård behöver utredas ytterligare. Yggesjön och Gärahovsgölen bör utredas med avseende på föroreningar i ett tidigt skede. Återvinningscentralen öster om området anges i planprogrammet kunna ge störningar, ordvalet är olyckligt, ordet återvinningscentral bör bytas ut mot avfallshantering.
* Utvecklingsmöjligheter för lantbruket norr om planprogramområdet kommer att begränsas med nuvarande utformning av planområde.
* Skogsridån på den östra delen av sjöarna förelås bibehållas som visuell avskärmning, vilket är bra men det kanske inte är någon garanterat varaktig lösning med tanke på stormar, skogsbrand och skadeinsekter.
* Våtmarkerna ska behållas för att säkerställa dess funktion för dagvatten och dess höga naturvärden vilket är positivt, dock är flerbostadshus inritade i förslag till utformning av programområdet på våtmarken längst i söder.
Miljö- och byggnämnden skriver i sin samrådssummering att avståndet från gårdsplanen från lantbruket i Gärahov och till närmaste planerade bostad är 450 meter. Både vad gäller lantbruket och avfallshanteringen i sydöst bör skyddsavståndet räknas från respektive fastighetsgräns och lantbruket har både åker- och betesmark ända fram till fastighetsgränsen. Planområdet är omgivet av miljöstörande verksamheter i samtliga väderstreck. Störningarna kan vara lukt, buller, damm, flugor, råttor, fåglar från avfallshanteringen och från lantbruket kan risk för störningar ges i form av lukt, buller, flugor, damm, transporter och allergener. En planläggning för bostäder och skolverksamhet försvårar utvecklingen av lantbruket. Transporterna till och från Gärahovs Gård tas inte med i planprogrammet. I nuläget sker transporterna till och från lantbrukets söderut genom området för planprogrammet. Det handlar om tunga transporter av exempelvis mjölk, foder och foder. Lantbruket arrenderar jordbruksmark på andra håll i kommunen vilket även innebär transporter av jordbruksredskap genom själva Yggen. Dessa transporter kan ske dygnet runt.
En olämplig lokalisering kan leda till att tillsynsmyndigheten i efterhand måste ställa krav på att åtgärder vidtas eller förbjuda verksamheter. Detta vore olyckligt då verksamheterna, avfallshanteringen och lantbruket var första på plats.
Barn- och utbildningsförvaltningen upplyser kommunstyrelsen om att förskolan på områden kan innehålla 100 barn och att en skola behöver få plats med mellan 500 till 600 barn. Friytan kommenteras och den ska vara 30 kvadratmeter per elev i grundskolan och 40 kvadratmeter per barn i förskolan och förvaltningen önskar att formuleringen gällande ”den totala storleken på friytan bör helst överstiga 3 000 kvadratmeter” då denna formulering inte är applicerbar på denna enhet.
I kommunstyrelsens underlag för beslut finns bara synpunkter gällande att översta raden för sex villatomter plockas bort för att utöka barriären, att det ska finns möjlighet för ett vård- och omsorgsboende i planprogrammet, förtydligande om att inga åtgärder inom naturmark på den östra sidan av gölarna ska finnas med i planprogrammet och tilllägg i texten att kommunen ska utreda sitt ansvar i att stärka vägen mellan jordbruksfastighet och Hokvägen. På onsdag tar kommunstyrelsen beslut om att godkänna samrådsredogörelsen och beslut om att godkänna planprogrammet för fortsatt utveckling i Vaggeryd.
Hur kunde detta förslag ens komma upp till ytan?
Jag förstår att det är våra vassa politiker men vem bär ansvaret för detta dårskap?
Skrota hela Yggenprojektet!
Vem vill bo nära avfallshanteringen! Om någon av de som beslutar någon gång varit i kontakt med denna yta sommartid så förstår varje sunt funtad människa att detta inte kommer att locka några boende. Området är omgärdat av industrier, avfallshantering och en stor bondgård. Lägg inte mer tid på detta.