Motorsport

Månz laddar för historiskt mästerskap 

Motorsport Från Renault Clio till eldriven Mini Cooper. Värnamoföraren Månz Thalin skriver historia när han tar plats på startgridden i världens första helektriska juniormästerskap inom banracing.

Värnamoföraren Månz Thalin skriver historia när han tar plats på startgridden i NXT Gen Cup, världens första helektriska juniormästerskap inom banracing. Bilder: Privat/Press

NXT Gen Cup är svenskt motorsports nya storsatsning för lovande racingförare. Klassen är öppen för förare i åldrarna 14 till 25 år. Till förfogande har förarna varsin LRT NXT1, en elektrisk tävlingsbil som baseras på gatbilen Mini Cooper SE. Serien kommer att tävla som supportklass till STCC 2023 som en karriärstege där mästaren får ekonomisk hjälp till en styrning i STCC 2024. En av de 18 förarna som ställer sig på startgridden är Värnamoföraren Månz Thalin, som nyss är hemkommen från de första testerna på Gelleråsen Arena utanför Karlskoga. 

– Det har känts jättebra, det är en väldigt unik och välbyggd bil med en grym väghållning. Det är jättekul att få vara med om den här chansen: en elektrisk cup med fullt startfält. Jag ser fram emot att få lära mig allt om dataloggning och så mycket mer, säger han i en intervju och fortsätter:

– Man kan tro att den här och Clion (Renault Junior Cup-bilen Månz också kör) är rätt lika eftersom det är samma typ av chassi och att de är framhjulsdrivna, men det är helt olika bilar. Clion går gärna på sladd och har väldigt lite väghållning i jämförelse med den här. Batteriet sitter bredvid mig inne i NXT Gen Cup-bilen, vilket gör att du har en enormt låg tyngdpunkt vilket ger en fantastisk väghållning. Det i sig gör att du vågar pressa bilen mer. Även accelerationsmässigt så är det en helt annan upplevelse eftersom den kommer mycket fortare i den här bilen. Dessutom finns det en så kallad push-to-pass knapp som du får möjlighet att använda för att göra omkörningar vid två tillfällen under varje race. Dock är det fem sekunders fördröjning innan systemet aktiveras, så det gäller att tänka igenom när du ska använda det, säger Månz. 

Under testdagarna deltog 15 förare. Tillsammans avverkade de 1 900 varv och 440 mils sträcka. På den sista testdagen noterade Månz tionde bästa tid, en 1,1 sekund bakom Elias Adelstam som var snabbast. 

– Jag tycker att det gick bra på det första testet. Det är väldigt många av de startande som har suttit bakom en ratt längre än vad jag har och att vara en 1,1 sekund efter på det första testet är inte jättelångt från toppen. Sedan får vi se hur det går i det första racet. Mitt mål för säsongen i NXT Gen Cup är att få mer erfarenhet än vad jag har, att ta den här säsongen för att lära mig, att göra det bästa jag kan för att bli det bästa jag kan bli.  Jag ska prestera så gott jag kan och så får vi hoppas att det kan bli någon bra placering, säger Månz.

Säsongsstarten sker i Falkenberg i början på juli och avslutas på Mantorp Park i september. Men i den andra och den tredje deltävlingen i mästerskapet blir något utöver det vanliga. Då gästspelar NXT Gen Cup på tysk mark. Först på Oschersleben i samband med ADAC Racing Weekend och veckan efter agerar serien supportklass åt det välkända tyska racingmästerskapet DTM på anrika Nürburgring.

– När den nyheten kom ut blev jag själaglad. Det är så coolt att vi ska få köra tillsammans med DTM-bilarna. NXT Gen Cup är en otrolig möjlighet: de lär upp oss för att vi ska bli så bra som möjligt och tar oss till andra platser där vi får visa upp oss för större serier. Det här är en god möjlighet för att kunna bygga en bra racingkarriär, säger Månz. 

Utöver NXT Gen Cup-tävlandet så blir det även en fortsatt satsning i Renault Junior Cup tillsammans med kusinen Tino i Lundström Motorsports Renault Clio-bilar.

– Jag får otroligt mycket körtid och även där väntar en tuff rivalitet. Jag har mycket att lära mig för att kunna bli så bra som möjligt och försöka ta igen de år jag missat inom racing, eftersom jag aldrig har kört gokart eller liknande tidigare, men det ska bli kul och jag ser fram emot att få så mycket körtid som möjligt under säsongen, avrundar Månz. 

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *