Framtidsplanen ÖP – en ödesfråga för landsbygden
Nyheter Översiktsplanen (nedan angiven ÖP) ska snart antas av våra folkvalda politiker i kommunfullmäktige och det finns starka meningsmotsättningar mellan de två politiska blocken om bland annat skrivningarna vad gäller möjligheten till byggnation av bostäder inom skjutfältets påverkansområde, som också kallas influensområde…
Frågan är bland annat om kommunen i planen slaviskt måste följa vad länsstyrelsen anser eller om kommunen har en egen rätt att besluta om sina egna ställningstaganden, att en viss bostadsbyggnation är möjlig, samt om nuvarande förslag från socialdemokraterna och moderaterna innebär att kommunen lägger sig platt för länsstyrelsen och militären.
Vi tog kontakt med Stig-Göran Hultsbo och bjöd ut oss själva till en kopp kaffe i Taglarp, strax utanför skjutfältets influensområde, för att förstå arbetet och för att ni läsare också ska förstå vikten av att skrivningarna i översiktsplanen blir som kommunens invånare vill.
Stig-Göran har varit med ”ganska” länge. Han agerade i översiktsplanen 1991, fanns med i arbetsgruppen som antog översiktsplanen 2002 och 2012. Insyn, och kunnig, i både politik- och tjänstemannaansvaret. Hultsbo har sin hemvist hos socialdemokraterna och har under hösten skrivit två stycken debattartiklar i vår tidning gällande översiktsplanarbetet.
Stig-Göran berättar:
– Varje kommun ska ha en aktuell översiktsplan och denna ska omfatta hela kommunen. Planen ska ange inriktningen för den långsiktiga utvecklingen av den fysiska miljön, hur mark och vattenområden ska användas och hur den byggda miljön ska användas, utvecklas och bevaras.
– När man skriver om en översiktsplan börjar man alltid med att skriva ett förslag, samrådsversion, som skickas ut på en bred remissrunda. Svaren som kommer in sammanställs, kommenteras och bidrar till de förändringar som görs i nästa förslag som skickas ut, som då blir en granskningsversion. Synpunkter kommer in på denna, kommenteras i ett så kallat granskningsutlåtande och leder till den tredje och i regel sista versionen, som då blir en antagandeversion. Denna ska då gå till kommunfullmäktige för beslut. Varje version av de tre som skickas ut har beslutats av kommunstyrelsen och hela översiktsplaneprocessen leds av en politisk styrgrupp som består av kommunstyrelsens arbetsutskott.
Hur ska då skjutfältet som är riksintresse hanteras i kommunens översiktsplan, undrar vi?
– Länsstyrelsen har som uppgift att ta till vara och samordna statens intressen i den kommunala översiktsplaneringen. Eftersom skjutfältet är ett statligt riksintresse ska länsstyrelsen i sina remissvar kommentera om de anser att riksintresset tillgodoses. Det viktiga i detta är dock att det är kommunen som har rätten att i sin egen översiktsplan ange hur riksintresset ska tillgodoses.
– Det viktiga i detta är dock att det är kommunen som har rätten att i sin egen översiktsplan ange hur riksintresset ska tillgodoses. Om länsstyrelsen inte godtar kommunens syn har de rätt till att få detta nämnt i planen. Självklart ska kommunen lyssna och försöka jämka och närma sig länsstyrelsen, men om detta inte går fullt ut är det kommunens ställningstagande som ska stå i texten.
– Allt detta står i plan och bygglagens tredje kapitel. I nuvarande ÖP-arbete har vissa politiker i kommunen påstått att länsstyrelsen måste godkänna kommunens skrivning. Detta är alltså helt felaktigt och det är tråkigt att allmänheten och andra politiker förvillas av de politiker som påstår detta, och som egentligen borde kunna lagstiftningen runt planprocessen bättre än så.
Du som varit med tidigare, hur har det varit i tidigare översiktsplanprocesser?
– I de två tidigare ÖP-processerna, som jag deltog i som tjänsteman, hade vi kontinuerliga planeringsmöten med länsstyrelsen och det kunde vara rätt tuffa diskussioner runt bland annat möjligheten till byggnation runt skjutfältet och inom den bullerzon som militären ritat upp. Gränsen för den har, vad jag minns, alltid varit 90 decibel. Från kommunen deltog då berörda tjänstemän och hela den politiska styrgruppen. Vad jag har förstått, och jag har frågat om det, har nuvarande styrgrupp av politiker inte någon gång träffat länsstyrelsen och diskuterat kommunens syn på bland annat byggnation runt skjutfältet. Detta är förstås en väldigt stor brist att två så viktiga och centrala parter i en ÖP-process inte suttit ner och lyssnat och diskuterat runt en så viktig fråga. Det kan vara så att den förvirring som nu råder om vad kommunen och länsstyrelsen har för olika roller, nog mycket beror på detta.
Hur såg antagandeförslaget ut när översiktsplanen skulle tas 2012?
– Jag slutade på kommunen sommaren 2011 så jag var inte med hela vägen till slut men jag satt som åhörare på kommunfullmäktige och lyssnade på diskussionen. Bakgrunden var att främst Berry Lilja, som då var kommunalråd och ordförande i styrgruppen, förhandlat fram ett förslag med länsstyrelsen om en viss byggnation inom vissa områden inom påverkansområdet och att det då max fick byggas tio hus under en tioårsperiod. Man kan säga att det var en bra start till en vidare diskussion om – förhoppningsvis mer områden och mer bostäder.
– Förslaget gick till kommunfullmäktige och plötsligt på mötet vänder hela borgligheten, med bland annat vårt nuvarande kommunalråd i spetsen och förslaget röstas bort. I stället genomdrev de en skrivning som angav att ”Verksamheten på Skillingaryds skjutfält skall inte tillåtas begränsa utvecklingen utanför skjutfältets gräns”.
– Kommunen har i princip rätt att skriva så men första felet var att ändra texten efter granskningsversionen utan att höra med länsstyrelsen, andra var väl att länsstyrelsen troligtvis blev rätt sura över denna plötsliga vändning, när de länge och väl hade lagt både tid och vilja till en överenskommelse. I och med detta tog länsstyrelsen från kommunen rätten att själva besluta om bygglov inom påverkansområdet (90 decibels-området). Numera överprövas alla bygglov av länsstyrelsen och hittills har de sagt nej till alla bygglov inom påverkansområdet. Där är vi nu. Bekvämt för länsstyrelsen och militären men långsiktigt förödande för landsbygden runt skjutfältet.
Men, vad anser du att vi är nu i dag, från att samrådsversionen skickades ut till dagens något eldiga diskussioner?
– I samrådsversionen som skickades ut under hösten 2022 föreslog kommunen ett totalt byggförbud inom ett område runt skjutfältet med ett buller som överstiger 95 decibel. Ett nytt bullerområde som, vad jag vet, aldrig diskuterats tidigare och som man på förhand kunde säga att länsstyrelsen helt klart skulle vara emot, eftersom zonen mellan 95 decibel till deras egen gräns 90 decibel skulle vara helt fri för byggnation. I sitt remissvar hävdade länsstyrelsen i stället att det ska vara som det är nu, ett totalt byggförbud inom påverkansområdet, 90 decibel. Det är inte alls konstigt att länsstyrelsen vill detta, eftersom deras roll i huvudsak är att tillvarata de statliga intressen.
– Det konstiga är istället att kommunstyrelsen tar ett enigt beslut om att anta länsstyrelsens synpunkter rätt upp och ner. Alltså, lägga sig platt till marken och föreslå ett totalt byggförbud för nya bostäder i sitt eget granskningsförslag. Ingen vilja överhuvud taget att ta tillvara landsbygdens intressen, bygga vidare på det initiativ Berry Lilja startat och som länsstyrelsen 2012 godkänt ock så vidare.
– En fullständigt onödig kapitulation i en fråga som är så viktig för landsbygden och där invånarna ska kunna lita på att politikerna gör vad de kan för kommunens bästa. Vi ska veta att påverkansområdet, som militären lite snyggt vill kalla för influensområde, är nästan lika stort som skjutfältet och omfattar bland andra byarna Skog, Hult, Henriksbo, Boarp, Gimmarp, Ryd, Nåthult, Linneryd, Mölnarp samt på västra sidan Hestra, Dulebäck och Pukarp. Vidare gäller förbudet alla typer av nya bostäder, både fritidsbostäder i exempelvis ombyggda brygghus såväl som nya permanentbostäder.
– Jag blir förstås förvånad och gör vad jag kan, Skriver debattartiklar, kontaktar andra politiker och diskuterar frågan inom socialdemokraternas broderskapsgrupp. Vi får acceptans inom sossarna för ett granskningsyttrande där vi vill att kommunen positionerar sig i ett ställningstagande för en viss byggnation inom befintliga byar och där ingen bostad hamnar närmre skjutfältet än de redan befintliga, samt att kommunen ska inleda samtal med länsstyrelsen och försvarsmakten om möjligheter till avtal, åtgärder och överenskommelser som säkerställer riksintresset samtidigt som en levande landsbygd kan behållas och utvecklas.
– Tyvärr så avviker socialdemokratiska representanter från sitt eget granskningsyttrande i och med att de nu senast på kommunstyrelsens arbetsutskott röstat emot sitt eget förslag. Oppositionen på mötet lägger fram sossarnas förslag som sitt eget och Socialdemokraterna i stället röstar för moderaternas förslag om att lägga sig platt för länsstyrelsen, som i sitt yttrande enbart har ett ansvar att ta tillvara statens intressen. Något rörigt och svårförståeligt är det alltså.
Hur kan detta lösas?
– Mycket kan tjorva ihop sig när man pratar utifrån olika perspektiv och kunskaper. Man har uppfattat saker olika, fått olika information och information som kanske inte ligger i rätt sammanhang ock så vidare. Det bästa tror jag är att alla släpper eventuell prestige och att man gemensamt gör ett omtag i frågan. En idé kan vara att ta Socialdemokraternas förslag i deras granskningsyttrandet, eventuellt förfina det utifrån vad man kom överens om 2012, diskutera eller lämna in det till länsstyrelsen med en begäran om ny granskning så får man se var detta leder. Lös detta innan kommunfullmäktige och tänk på den oredan som då var 2012.
– Vad jag förstått så anser vissa politiker att det är bråttom. Det är inte bråttom, aktualitetsprövningen eller tiden för att besluta om planeringsstrategi som plan och bygglagen anger går ut i september 2024 och vi omfattas heller inte av denna eftersom vi gör en ny plan. Så partierna bör ta den tid som behövs för att prata ihop sig
Till sist berättar Stig-Göran att:
– Bygden och berörda fastighetsägares egna engagemang är nog ändå rätt avgörande för att det ska hända något. Kontakta din kommunstyrelse- eller fullmäktigeledamot. Framför allt inom moderaterna och delvis socialdemokraterna vars partiföreträdare lagt sig platt för det statliga intresset.
– Det är stora frågor och värden som står på spel, en levande landsbygd, sjunkande fastighetsvärden ock så vidare. Engagera er bums, avrundar Stig-Göran Hultsbo vid kaffebordet i Taglarp.
Utanför skjutfältets gräns finns något som är heter influensområde. Detta område är stort. Utmed skjutfältets hela östra sida, lite utmed den sydvästra sidan och ett stort område från norr om Skillingaryd upp till Hestra, Dulebäck och Skogshyltan. Som ni ser på kartan är Skillingaryd som tätort undantagen och Södra Park Vaggeryd.
Uppskattningsvis är området nästan lika stort som själva skjutfältet.
På Boverkets hemsida kan man läsa att översiktsplanen fyller flera viktiga funktioner. Den ska fungera som en vision för den framtida utvecklingen, ligga till grund för detaljplanering och bygglov samt vara ett instrument för kommunens dialog med staten avseende de allmänna intressenas innebörd och hantering. En översiktsplan är en kommuns avsiktsförklaring om hur den fysiska miljön bör användas, utvecklas och bevaras. Översiktsplanen är därmed ett viktigt politiskt måldokument. Planen ska både vara strategisk och vägledande för beslut i plan- och lovärenden. Översiktsplanen är inte juridiskt bindande men är ett betydelsefullt underlag för domstolar vid överprövning av detaljplaner och bygglov.
Kommunen bör tydligt motivera sina ställningstagande i översiktsplanen för att ge stöd vid domstolars prövning. För näringslivet, exempelvis bygg-, industri, handels- och vindkraftsföretag är översiktsplanen ett elementärt underlag vid bedömning om lämplig plats för en verksamhet. För allmänheten ger översiktsplanen information om kommunens utvecklingsplaner och vilka områden och miljöer som kommunen särskilt vill värna om.
Är det bra för vår kommun att politiken bedrivs med målet att allt som yttras från oppositionen till vilket pris som helst ska bekämpas, till och med S-antagna interna uppfattninarg och egna förslag?
Hultsbo beskriver ett under rådande påverkansområde (S)ynnerligen livgivande förslag som (M)assakrerats.
Du har analyserat detta helt rätt Stig-Göran, visst är det så att vi måste slå vakt om att ha kontroll över vårt territorium. Vi behöver en levande landsbygd även i Pukarp och Duveled inte bara terminalbyggnader.
Mycket av riksintressen har vi upplåtit mark till, vad sägs om Europaväg, järnväg och vindkraft som hämmar men samtidigt bidrar med utveckling.
Utan den militära närvaro och satsningen på järnväg sedan 1800-talet hade säkert inte vår kommun funnits.
En ödmjuk med kraftfull översiktsplan krävs.
Tack till Stig-Göran Hultsbo och Sara!
Stig-Göran har på ett mycket bra sätt förklarat för både politiker och privatpersoner vad som gäller nya översiktsplanen i allmänhet och skjutfältet i synnerhet.
Det är mycket förvånande att när oppositionen ansluter sig till Socialdemokraternas granskningsyttrande (och till och med lämnar det som sitt eget förslag), då väljer Kent Williamsson att rösta på Gert Jonssons förslag (alla moderater tycker inte som Gert). Detta förslag som enligt Stig-Göran innebär att vi totalt lägger oss för länsstyrelsens och försvarsmaktens önskemål.
Vi är många i det berörda området som nu hoppas på stöd av både moderater och framför allt socialdemokrater, så att (S) granskningsyttrande kan antas som kommunens.
Klargörande: Vi har inga invändningar mot skjutfältet. Tvärtom är det bra att det övas i dessa oroliga tider.
Däremot är vi många som vill (även delar av S) att befintliga byar skall kunna utvecklas med exempelvis generationsboende. Landsbygdsutvecklingen i Vaggeryds kommun är viktig för hela kommunen.
Än en gång Tack Stig-Göran för att du värnar om vår bygd! Våra barn och barnbarn kommer att tacka dig för engagemanget. Alternativet är ledsamt.
P O Toftgård, Nåthult