Debatt

Debatt: Jimmie Åkesson och Ulf Kristerssons regering sviker pendlarna

Debatt Riksdagsledamoten Carina Ödebrink har skrivit en debattartikel

Den socialdemokratiska regeringens förslag om ett nytt reseavdrag röstades innan sommaren igenom i riksdagen. Vid omröstningen ställde sig sju av riksdagens åtta partiet bakom förslaget. De enda som röstade emot var Sverigedemokraterna. Det var ett förslag som är nödvändigt för att både stärka möjligheterna till att bo och verka i hela landet och för att öka takten i klimatomställningen. Men nu skrotar Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson det nya reseavdraget. Och med den futtiga bensinprissänkningen på ynka 14 öre är det nu tydligt att Åkesson och Kristersson inte bryr sig om landsbygden och pendlarna.

Sverige är ett stort och avlångt land. Många har långt till jobbet och är dessutom helt beroende av bilen. På landsbygden blir kostnaderna extra höga och det tär på vanligt folks plånböcker.

Tidigare reseavdrag har mest gynnat pendlare i storstäderna som använder bilen som färdmedel. Därför lade vi socialdemokrater fram förslag om den största reformen av reseavdraget på flera decennier. Ett förslag som innebär att över en kvarts miljon fler skulle få mer i plånboken.

Det nya, förenklade och mer omfattande reseavdraget skulle skapa ett enklare och tydligare regelverk som skulle bli lättare för den enskilde personen att räkna ut. Förslaget baserades på hur långt du har mellan jobbet och bostaden, och det skulle inte spela någon roll om du tar bilen eller tåget till jobbet. Tidigare har pendlare som åkt kollektivtrafik i praktiken varit utan avdrag.

Till skillnad från det tidigare reseavdraget skulle det nya förslaget även ge en lika stor skattelättnad oberoende av vad man har för inkomst eller marginalskatt. I dag gynnar reseavdraget höginkomsttagare, vilket inte är rimligt.

Här hemma i Jönköpings län skulle avdraget göra stor skillnad för många. För en undersköterska som tar bussen mellan Vaggeryd och Jönköping skulle det innebära över 6 700 kronor jämfört med 0 kronor i nuläget.

Vårt förslag skulle träda i kraft den 1 januari 2023. Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson sviker därmed alla de löntagare som räknat med avdraget. De högerkonservativa sviker både landsbygden och miljön genom att inte genomföra det nya systemet.

Carina Ödebrink (S), riksdagsledamot från Jönköpings län

Om kommentarer

Du som kommenterar tänk på det här: Inga påhopp tolereras på politiker, andra personer, föreningar, myndigheter eller andra. Inga svordomar eller antydningar till detta tillåts, då tas kommentaren bort med automatik. Rasism är självklart inte tillåtet.
Vi vill gärna att ni använder ert riktiga namn eller har ett återkommande alias. Ibland tvingas vi ta bort kommentarsmöjligheten på grund av att våra regler inte följs.
Blir det ingen bättring så kommer vi att förändra möjligheten att kommentera.

Taggar

Dela


5 reaktioner på Debatt: Jimmie Åkesson och Ulf Kristerssons regering sviker pendlarna

Carina, kan du förklara ert förslag?
Jag som pendlar 30 mil till jobbet enkel väg, plus broavgift, vad jag hade jag kunnat göra för avdrag?
Det jag läst mig till om ert förslag hade mitt avdrag inte ens räckt till broavgiften. Du skriver att avdraget är gjort för landsbygdsbor, men de enda som skulle få större avdrag är ju de som bor i städer med bra utbyggd kollektivtrafik.
Att avdraget sedan skulle vara på skatten och inte på inkomsten ser jag som djupt orättvist. Betalar jag en högre procentuell skatt, borde jag också kunna göra motsvarande avdrag.
Det ni missat under era 8 år i regeringsställning är att justera avdraget för högre bränslepriser. Det har varit samma avdrag på 18,50 milen under hela denna period. Det enda som ändrats är storleken på beloppet som inte är avdragsgill, den har dessutom justerats på fel håll.
Det nuvarande systemet är betydligt bättre för oss på landsbygden, nu med åtminstone en del justering för bränslepriser (25kr/mil)
Det ska vi tacka nya regeringen för.

Kostnaden för en undersköterska som tar bussen mellan Vaggeryd och Jönköping årskortet på Jönköpings Länstrafik är 7 695 kronor och får inte göra avdrag för detta
jag som har 3 mil till jobbet enkel väg kör 1 400 mil om året till jobbet kostnaden för detta är cirka 49 000 kronor reseavdrag 18,50 x 1 400 = 25 900 35 procent skatteavdrag på detta blir 9 065 kronor det betyder att jag måste stå för 39 965 kronor från min inkomst för att ta mig till jobbet.
Vi som bor på landet och måste ta bilen till arbetet får stå för resekostnaden på 32 270 kronor från egen plånbok. Så är verkligheten.

Vilka partier står bakom minskad elproduktion och högre elförbrukning på grund av laddning av elbilar och cyklar?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *