Nyheter

Nej till 240 miljoner extra för nya järnvägen

Nyheter Järnvägen Byarum-Tenhult hade inte med kraftförsörjning i sin totalkostnad. Nu stoppas nya önskade prislappen internt hos Trafikverket, rapporterar SVT Jönköping

Under förra året visade sig att den nya järnvägen mellan Byarum och Tenhult fördyrats med flera hundra miljoner kronor då kraftförsörjningen för elektrifieringen inte fanns med. Regeringen krävde då att Trafikverket skulle göra en extra kostnadsredovisning av kommande väg- och järnvägssatsningar. När nationella planen, som sträcker sig 2022-2033, i sin helhet hade en väntad prislapp på 3 280 miljoner kronor vilket var en ökning med 462 miljoner kronor sedan ett år tidigare. 

En av de tyngsta kostnadsposterna var att kraftförsörjningen i den nya järnvägen Byarum-Tenhult där både en mötesstation och elektrifiering av nuvarande banor ingår. Kraftförsörjningen var inte med i budgeten och Trafikverket äskade ytterligare 240 miljoner kronor till delprojektet Byarum-Tenhult.

Det blev ett nej från interna revisionsmötet till ytterligare miljoner och regionalt ska man nu inom myndigheten göra vad man kan för att minska projektet med 240 miljoner kronor. 

Totala kassan som Trafikverket har att förhålla sig till för alla delar i satsningen i den nationella planen är 3 040 miljoner kronor. 

Källa: SVT Jönköping. 

Enligt tidigare plan skulle Byarum-Tenhult sträckan vara klar för trafik 2033. 

Taggar

Dela


Läs mer

Trafikverket: Vi bygger en konkurrenskraftig järnväg för 2,2 miljarder
Nya järnvägen blir 462 miljoner dyrare
Nya järnvägen: Inget stopp planeras i Vaggeryd
Byarum: Samråd om nya järnvägen utan hållplats
Markägare om nya järnvägen: Man känner sig rätt liten…

5 reaktioner på Nej till 240 miljoner extra för nya järnvägen

Om man ska elektrifiera banan Vaggeryd – Jönköping så är det ett måste att bygga en ny sträckning Torsvik- Jönköping. Att dra kontaktledning genom Tabergsdalen är i praktiken omöjligt.
Elledningen kräver ett skyddsavstånd som inte går att få genom dalen om man inte tar till orimliga medel.
Fastigheter måste lösas in, dragning av ledningen blir pga. vatten och berg oerhört komplicerad.
Billigast blir ju givetvis att inte göra någonting med vad det innebär för framtiden.

Det är synd och lite oproffsigt att fortsätta hänvisa till felaktig bevakning om Byarum-Tenhult som SVT har gjort. Det är i princip bara tyckande och felaktiga påståenden i SVT:s sändning; allt från felaktiga kostnadsuppgifter till felaktiga resonemang kring varför järnvägen behövs. Framför allt nämns inte ett ord om varför den befintliga järnvägen inte kan byggas ut.

Och att kommunpolitiker aldrig kan lära sig att nya järnvägsbyggen kostar ofantligt mycket
pengar som inte motsvarat dess samhällsnytta.
Så var det med höghastighets järnvägen Europakorridoren så är det med ”Tenhultsbanan”.
Lägg ner dumheterna och renovera banangenom Tabergsdalen.

Oj då, behövs det el också?
Skrattretande och skrämmande att inte Trafikverket lärt sig räkna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *