Nyheter

”Avsluta med fyrkant! Vila i frid!”

Nyheter Anne Johansson presenterar en insändare om hur svårt det kan vara för äldre att få kontakt med vårdcentralen,

”Är det bara jag som inte har en dator eller mobiltelefon?”

Denna fråga fick jag idag av en äldre dam när vi språkades vid om coronan.
Hon visade mig senaste exemplaret av Bra Liv Nära samtidigt som hon med en darrande hand bläddrade fram till vaccinationslistan.

Där läste jag följande:
Här kan du vaccinera dig!

Under Vaggeryds vårdcentral:

”Du hittar plats och bokar tid i appen Bra Liv nära”.
Man kan även välja:

1. Logga in på 1177.se och
2. Legitimera dig med E-legitimation
När man väl är inne på 1177:
3. välj din vårdcentral under Vårdval.
4. Tryck på boka tid
5. Välj influensavaccination under Välj typ av tid
6. Boka en ledig tid.

Den lilla damen stod med tidskriften ”Region Jönköpings Län” och med tårar i ögonen: ”Det smidigaste är väl att jag går hem och dör!”
Hon har inte många bekanta i Vaggeryd och heller inga anhöriga som kan hjälpa henne att skaffa och installera vare sig mobil eller dator.
Det skall heller inte behövas ty så länge hon har sin hemtelefon ska hon banne mig kunna ta kontakt direkt med sin vårdcentral, beställa tid för vaccination eller annat vårdärende.

Så jag frågar mig också: ”Är det bara denna lilla damen som inte har dator och mobil?”

Det är kanske dags att inventera våra äldre som känner vanmakt, sorg och rädsla inför den nya digitala verkligheten när de uppmanas att:
ladda ner appar, skaffa bank-id, googla, mejla, beställa färdtjänst, ta emot sms, köpa tågbiljett, betala hyran via bankdosa, lyssna på en mekanisk röst som uppmanar till tryck 1…. tryck 9 …. tryck ….. tryck….. tryck…. tryck…

Uppfyller många äldre inte det nya, moderna, digitala samhällets krav så kanske de kommer att få höra den mekaniska domedagsrösten:
”Avsluta med fyrkant!  Vila i frid!!”

Anne Johansson

Taggar

Dela


21 reaktioner på ”Avsluta med fyrkant! Vila i frid!”

Bra Anne att du belyser detta för det är ett problem för många, både för äldre personer och de med någon form av funktionshinder.

Verksamhetschefen Gerd Rydh ville säkerligen vara behjälplig och artig med att besvara min insändare med följande kommentar:

”Naturligtvis går det bra att ringa och få hjälp att boka tid för vaccinering.
I möjligaste mån önskar vi bokning via BLN-appen. Bokning i appen kan också göras via ombud.
Gerd Rydh
Verksamhetschef
Vaggeryds vårdcentral”

Bästa Gerd Rydh:
Äldre läsare skulle ha tjoat högt av glädje OM du hade präntat ner telefonnumret till Vårdcentralen medan du ändå var igång att kommentera mitt inlägg (I kanten).
Förresten Bästa Verksamhetschef:
Att avsluta detta digitala dilemma med att föreslå:

”I möjligaste mån önskar vi bokning via BLN-appen…”

Tja, det får man väl ta med en gnutta humor

Vad är detta för påhitt? Man ska väl kunna ringa till vårdcentralen och beställa en tid för att vaccinera sig utan att trycka på en massa knappar. Det är ju vi äldre som är i störst behov att vaccinera sig, så sluta o krångla med mobiler, appar och datorer.

Tack Ann!!
Detta är ju inte klokt. Så här får det inte vara!
Är det yngre som sitter o bestämmer sånt här😡.?
Hur ska den äldre generationen göra? De som inte har dator eller smarta telefoner och svårt att se.

Helt befogad inlaga, Anne.
Det är ju just bland andra äldre som är i riskzonen och har behov av vaccinet.
Lägg till ett telefonnummer för bokning, eller ha öppet för obokade.

Jag är övertygad att man kan ringa från sin hemtelefon och boka tid för vaccination.
Tycker att det var vädigt bra skrivet, alla har Inte appar med mera.

Tror inte det går. Ringde och frågade. Belyste problemet med äldre. Nej, då hade man säkert någon som kunde hjälpa till fick jag som svar.

Detta att ladda ner en app för att beställa en tid för vaccination är totalt galet.
Vi har en dator och har nu suttit och försökt men fick ge upp.
Sluta med att ta för givet att vi äldre kan fixa detta.
Så många som inte har någon form av dator.
Förväntar oss att vi kan kan beställa på ett enkelt sätt.
”Född 1934”
Tack Anne för ditt inlägg.

Det är faktiskt diskriminerande mot de äldre, man kan man till och med tala om mobbning. Inte roligt att bli gammal och känna sig utanför. Bra att du röt till. Tack Anne.

Jag håller med till fullo, jag har både mobiltelefon och dator men kan verkligen sjukvården kräva att jag ska installera en app? Man borde kunna få kontakt via 1177, som är den nationella kontaktvägen inom vården!

Bra skrivet Anne!!
Alla tar för givet att alla kan och har mobil eller data. Även om alla har det så blir man ju äldre och då blir saker lite svårare än innan. Eller hur? låt alla som kan få göra det men vi som är äldre och har svårare måste vi bli lidande för att vi eventuellt inte har en anhörig som kan hjälpa oss? Eller är vi mindre värd än yngre generationen?

Det är inte bara äldre som har problem. Skulle själv beställa till ett par och det fungerade inte. Tog lång tid innan det blev rätt.

Mycket bra insändare Anne.

Jag har både dator och mobil och bank-id och har en hel del vana vid datorer så det borde inte vara några problem att boka tid på vårdcentralen för vaccinering.
Jo, pyttsan. Ladda ned appen är inga problem, men fortsättningen var inte så enkel. Många tryckningar hit och dit. Börja om från början då det blev fel både en och två gånger. Jag höll väl på i en och en halv timme innan jag lyckades boka in tid.
Alla har vare sig moderna datorer eller mobiler och inte heller anhöriga eller vänner som kan hjälpa till.
Nej, dagens samhälle med all teknik är inte till för oss äldre.

43-an

Vi är massor av pensionärer som inte kan hantera appar och andra tekniska saker som är självklart för de yngre. Det är respektlöst av regionen att gå ut med denna information om hur man skall få en tid för att kunna vaccinera sig. Presentera ett telefonnummer till vårdcentralen så att man kan boka in en tid för vaccination. Det är ganska troligt att många pensionärer inte kommer att vaccinera sig på grund av er nonchalans för oss äldre.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *